oprócz zwykłych kodów kreskowych, coraz częściej spotykamy inne - kwadratowe, z charakterystyczną plątaniną czarnych i białych pól. Wykorzystywane są one na billboardach, banerach internetowych, a coraz chętniej także w prasie, na wizytówkach i etykietach różnych produktów.
- QR Code (ang. Quick Response, QR: szybka odpowiedź) – alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku
- Kod QR (Quick Response - szybka odpowiedź), podobnie jak zwykły kod kreskowy, służy do kodowania znaków w taki sposób, aby mogły być błyskawicznie odczytane przez specjalne czytniki. Kod QR, w przeciwieństwie do kodu kreskowego, jest dwuwymiarowy, a nośnikiem danych są nie kreski, ale kwadratowe ciemne i jasne moduły. Są one odpowiednikiem zer i jedynek, za pomocą których można przecież zakodować dowolny znak.
- Zastosowanie kodów QR ograniczone jest jedynie naszą wyobraźnią. Ze względu na fakt że praktycznie każdy telefon wyposażony jest w aparat fotograficzny i możliwość zainstalowania prostej aplikacji do odczytywania kodów, można śmiało stwierdzić, że zasięg możliwości jakie daje używanie kodów QR jest olbrzymi.
- Biura podróży
Biura podróży wywieszają bardzo często kartki z promocjami na oknach witryn i drzwi. Potencjalny klient przechodząc obok witrynki, gdy obok opisu oferty znajdzie kod QR - zeskanuje go i zapisze w telefonie informacje o ofercie, lub prześle je na adres e-mail.
W kodach może być zawarty opis hotelu, program wycieczki, lub link do galerii hotelu.- Akcje marketingowe
Zamieść promocyjny kod QR na specjalnej stronie www lub ulotce z zakodowaną instrukcją dla klienta w jaki sposób odebrać nagrodę lub uzyskać dodatkowy rabat.
- Strona do generowania QR kodów http://goqr.me
- Informacja http://www.qr-online.pl/
- Smartfon, tablet – skaner kodów (darmowa aplikacja)